A Pécsi Egyetem diákjai kérdéseikkel segítik a közigazgatási szolgáltatások fejlesztését

Az új generációnak, akik még most készülnek elhagyni az egyetemi iskolapadokat, nevezhetjük őket Y vagy Z generációnak már mások az igényei, elvárásai a közigazgatással szemben, mint nekünk, idősebbeknek. Be kell látnunk, hogy az övéké a jövő és támogatnunk kell ebben őket. A közigazgatás az utóbbi években egy óriási változáson ment keresztül, a régi sorban állás helyett (amelyekre még mi emlékszünk) válaszként az új generáció kihívására modern és egyben új szolgáltatásokat vezetett be.

 

A sok évtizedes útkeresés után a magyar állam úgy döntött, hogy a közigazgatást több csatornás szolgáltatássá teszi. A legtöbb erőforrást a jövőgenerációba fektetve az internetes elérést helyezi mindenek elébe, ami a webes szolgáltatások (pl. webes ügysegéd) fejlesztések által az otthoni ügyintézést teszi lehetővé. A másik preferált csatorna egy köztes megoldás, ami a telefonos ügyfélszolgálati megoldásokra építve próbálja ugyanazokat a szolgáltatásokat elérhetővé tenni, mint a többi csatorna. És van a harmadik csatorna, mégpedig a személyes ügyfélszolgálat. Ez ügyben a kormány immáron a 260-adik új, korszerű ügyfélszolgálat ún. kormányablak létrehozásán van túl és még további 50 régebbi típusú okmányiroda korszerűsítése van még vissza. Ezekkel a kormányablakokkal az volt a kormány szándéka, hogy a közigazgatás szolgáltatásait közelebb vigye az ügyfelekhez. A másik szándéka, hogy a szolgáltatások díj‑, vagy illeték fizetési kötelezettségeit megszüntesse vagy minimalizálja azokat. A további szándéka pedig az volt, hogy minél több ügyet és minél gyorsabban lehessen a kormányablakokban elintézni. A diákok szerepe ebben többes volt. Egyrészt visszaigazolást adtak, hogy olyan közigazgatási szolgáltatások működnek, amelyek őket is segítik (pl. elektronikus aláírás az e-személyin), másrészt ezek úgy működnek, ahogyan az elvárható lenne, gyorsan és hatékonyan. A Pécsi Egyetem gazdaságinformatikus hallgatói (lásd 1 sz. kép) minden évben lehetőséget kapnak a megyei kormányhivataltól arra, hogy betekintést nyerjenek egy kormányablak életébe. Információkat kapjanak arról, hogy ezek a szolgáltatások hogyan működnek, hogyan segítik, segíthetik az új generáció életét. A Pécs Járási Hivatal Kertvárosi Kormányablaka szolgáltatásainak bemutatásában Dr. Csiki László főosztályvezető és Gáspár Zoltánné kormányablak szakügyintéző (lásd: 2 sz. kép) volt a diákok segítségére. A kormányablakban kialakítottak egy oktatótermet is, amely ebben az esetben különösen előnyösnek bizonyult és 30 diák befogadását tette lehetővé. A diákok Ficsor József, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezető szakértője, és egyben a Pécsi Egyetem oktatója támogatásával olyan kérdéseket is megfogalmazhattak, amelyek az állami szolgáltatások szempontjából további fejlesztési lehetőségekre, illetve a meglévő szolgáltatások tökéletesítésre adnak lehetőséget. Ezeket a jó kérdéseket (lehet-e majd a külképviseleteken is elektronikus személyigazolványt igényelni, vagy hogyan garantálható az okmányok adatainak a védelme) a Miniszterelnökség területi közigazgatás fejlesztéséért felelős helyettes államtitkársága ajándéktárgyakkal jutalmazta, amelyeket a Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzat nevében Beke Zoltán adott át (lásd 3 sz. kép). Úgy gondoljuk, hogy a mostani diákok rendkívül nyitottak a kormányzat új elektronikus szolgáltatásaira.